Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

  1. Innergids: Innergids, gevestigd te Goes, KvK-nummer 67633471.
  2. Klant: degene met wie Innergids een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Innergids en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Innergids.
  2. Innergids en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Innergids en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

  1. Innergids hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Innergids mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Innergids en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  4. Innergids mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  5. Innergids moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. Innergids zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  8. Een consument mag de overeenkomst met Innergids opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Innergids mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die Innergids hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Innergids aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Innergids mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 – Herroepingsrecht

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
    • de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van
    • vrijetijdsbesteding betreft
    • het een spoedreparatie betreft
    • het weddenschappen of loterijen betreft
    • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
    • het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de
    • bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
  2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    • zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
    • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  3. De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@innergids.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Innergids, www.innergids.nl.

Artikel 6 – Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 7 – Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Innergids te verrekenen met een vordering op Innergids.

Artikel 8 – Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    • zaken van Innergids die bij de Klant aanwezig zijn
    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De Klant geeft op eerste verzoek van Innergids de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 9 – Intrekking opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 10 – Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 11 – Garantie

  1. Wanneer de Klant en Innergids een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Innergids enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 12 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. Innergids voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Innergids mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Innergids op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Innergids tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 13 – Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan Innergids.
  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Innergids de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Innergids redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 14 – Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen Innergids en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
  2. Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 15 – Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
  2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 16 – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Innergids tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Innergids geleverde producten en/of diensten.

Artikel 17 – Klachten

  1. De Klant moet een door Innergids geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Innergids daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Innergids hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Innergids hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Innergids.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Innergids andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 18 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Innergids.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Innergids ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid Klant

  • Wanneer Innergids een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 20 – Aansprakelijkheid Innergids

  1. Innergids is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Innergids aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Innergids is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Innergids aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 21 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Innergids vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 22 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Innergids toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haa bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Innergids nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Innergids in verzuim is.
  3. Innergids mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Innergids kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 23 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Innergids door de Klant niet aan Innergids kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    • stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    • computer-virussen
    • stakingen
    • overheidsmaatregelen
    • vervoersproblemen
    • slechte weersomstandigheden
    • werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Innergids 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Innergids kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Innergids de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. Innergids hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Innergids hiervan voordeel heeft.

Artikel 24 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Innergids de overeenkomst aanpassen.

Artikel 25 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Innergids mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Innergids altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Innergids zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 26 – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Innergids aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Innergids.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 27 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Innergids bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 28 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Innergids is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Innergids, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 07 juni 2025.